Hello, welcome to www.imanabdulrahim.com. You can search about any topic here :)

Bio Essence Rose Gold Water Review

I bought this product out of curiosity. Sebab ramai gila cakap product ni best sangat and always sold out. Dah ala ala viral gitu. Apesal entah.








So okay, yeah, I bought it. Nasib baik packaging lawa and warna rose gold. Nasib baik murah je and size kecil and tengah sale. 30ml for RM15 kalau tak silap. Okay lah. Kalau yang besar, mahal sikit. Tak kosser I nak beli mahal mahal setakat nak try.


So anyways, this is what it claims lah kan.

Healthier, radiant and beautiful skin. Menarik!

 Lagi claims dia. Reduce fine lines, refine visible pores, smother skin, regulate sebum balance.

Let's move on to the ingredients.


Ingredients dia panjang lah jugak, penat nak baca padahal bukannya faham sangat hahaha. Ada niacinamide which one of my fav ingredients untuk regulate sbum production, boleh tolong bagi pores nampak lagi kecil and glowing. Macam apa yang dia claim lah kan. Also, ingredients untuk younger and firmer skin (Palmitoyl tripeptide-5, caprooyl tetrapeptide-3). Ada a few hydrating ingredients and some plant extracts. 






The packaging ni macam biasa lah, a glass bottle and bila nak guna, kena tuang atas tangan. I like the rose gold packaging. Cantik and nampak fancy sangat with the gold flakes kat dalam tu. Cuma susah jugak lah nak keluarkan isi dalam dia daripada botol. Kena beriya sikit sebab dia quite thick macam serum tapi packaging macam toner.

The scent is quite strong and highly fragrance which I don't like. Dia macam rose tapi strong gilaaa. Maybe la certain orang suka skincare bau macam perfume but not me. 







The texture is quite thick, almost like serum. Dia ada gold flakes which kinda annoying la bila melekat dekat muka and susah nak buang. I don't know. I je kot tak suka.


 It's thick and sticky. Bila apply, dia ambil masa agak lama untuk absorb and rasa melekit. Bila dah absorb after 4-5 mins, dah tak rasa melekit tu. And it feels nice on the skin. No greasy feeling, rasa lembut and smooth je. I like how my skin feels after this product dah fully absorb kat dalam kulit. I guess it's suitable for all types of skin, even oily skin. Tak rasa melekit. Kalau dry skin, bila tambah moisturizer, rasa better sikit.

However...... Patch test kat leher okay je. Tapi bila apply kat kulit, it irritates me. Kulit jadi pedih and merah.... I don't know which ingredients yang I tak sesuai, maybe the fragrance. Andddd, esoknya teruk naik jerawat. Ok fine.....

Lepas jerawat dah surut semua, I try lagi. Jangan giveup okay nak try. And still, my skin can't accept it. Still pedih, still merah, still gatal, still breakout. Ok dah lah, babai.

Kesimpulannya? I pun tak tahu whether it works or not untuk kurangkan fine lines, buat kulit firm, kurangkan pores and regulate sebum. Maybe it really works if it's suitable for your skin sebab ingredients list nampak menarik. I really want it to works sebab dia cantik and claims best.

Tapi ye lah, cinta ini tidak boleh dipaksa. Baru kusedari, cinta ini bertepuk sebelah tangan.

Nice packaging and claims, tapi sedih sebab tak sesuai dengan kulit I :(






Recommended?
I don't know. Ramai gila yang suka and bagi good review. Depends on your skin kot. Kalau rasa okay, okay je lah.

Repurchase?
Yang ni pun tak habis, camno nak repurchase





That's all, thanks for reading!

(Disclaimer: This is not a paid/sponsored review. I bought all the products using my own money. Every skin is different. What works for me, might not work for you. This is just my personal experience)